Tuntikuvaukset

Astangajooga

 

Astangajooga on voimakas joogamuoto, jonka tavoitteena on kehittää keskittymiskykyä, läsnäoloa ja tätä kautta tasapainottaa kehoa ja mieltä. Astangan sanotaan puhdistavan kehoa ja se myös lisää voimaa ja notkeutta. Astangassa on vaikeitakin liikkeitä, mutta harjoittelussa lähdetään aluksi kevyesti liikkeelle ja edetään pikkuhiljaa kohti vaikeampia liikkeitä joten notkeuden tai voiman puute ei ole este astangan aloittamiselle. Harjoitus tehdään hengityksen ja liikkeen yhdistelmällä aina samassa järjestyksessä. Astangajoogaharrastus aloitetaan alkeistunneilla.
Tunnit ja kurssit: Rauman Astangajooga

Katso tarkemmin meneillään olevat astangatunnit ja ilmoittautumisohjeet ajankohtaista-osiosta.

 

Flow jooga

 

 

Flow jooga on liikkuvuutta, kestävyyttä, tasapainoa ja voimaa lisäävä joogatunti, jossa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen. Harjoitus notkistaa, voimistaa ja rauhoittaa sekä kehoa että mieltä. Flow joogatunti etenee usein virtaavasti ja tunneilla käytetään rauhallista musiikkia. Tunti aloitetaan yleensä rauhallisista kehon herättelyistä pikku hiljaa kohti seisoen tehtäviä asentoja ja siitä jäähdyttelyn kautta loppurentoutukseen. Tunnin teema on joka kerralla hieman erilainen, joten myös harjoitus on erilainen.

Lempeä flow tunti sopii erinomaisesti myös aloittelijoille. Voimakas flow tunti etenee hieman nopeammin ja on fyysisesti voimakkaampi harjoitus, joten joogan perusteiden hallinnasta on hyötyä tällä tunnilla. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse osata valmiina, joten tule rohkeasti kokeilemaan ja oppimaan lisää.
Ohjaajat: Melina Valliluoto ja Nina Viljanen

 

Ilmajooga

 

 

Ilmajoogassa käytetään apuvälineenä vyötärön korkeudella olevaa kangaslenkkiä eli hammockia. Katosta kiinnitetyn pitkän kangaslenkin avulla voidaan tukea kehon paino, ja tehdä siten useita vaativiakin liikkeitä turvallisesti ja rauhallisesti. Ilmajoogan avulla voit kiinteyttää ja vahvistaa lihaksia, sekä lisätä kehon liikkuvuutta. Varustaudu ilmajooga-tunnille ihonmyötäisillä pitkillä housuilla ja vähintäänkin t-paidalla. Huomioithan että poistat myös kaikki korusi tunnin ajaksi, jotteivat kankaat rikkoudu.
Ohjaajat: Liina-Maija Huuhka, Petra Oksanen ja Nina Viljanen

 

Yin jooga

 

Yin jooga on meditatiivinen, hidas, syvävenyttävä ja voimia palauttava joogalaji. Asennoissa eli asanoissa viivytään muutamasta minuutista aina kymmeneen minuuttiin asti. Tällä tavalla venytystä pyritään kohdistamaan syvälle sidekudoksiin. Tunnilla pääset päästämään irti arjen kiireistä ja stressistä, kuuntelemaan omaa kehoasi ja hiljentymään. Asennoissa käytetään apuna joogan apuvälineitä, jotka löytyvät salista. Yin jooga sopii kaikille, aiempaa kokemusta joogasta ei tarvita.
Ohjaajat: Melina Valliluoto ja Nina Viljanen

 

Lämpöjooga

 

Lämpöjoogaharjoitus tehdään miellyttävässä lämmössä (30-35 asteessa), jossa sali lämmitetään katossa olevien infrapunalämmittimien avulla. Salissa on myös ilmankostutin optimaalisen ympäristön saavuttamiseksi. Lämmin sali tuo helpotusta venytyksiin ja hikoilu puhdistaa kehoa tehokkaasti. Lämpöjoogatunnit sopivat aloittelijoille ja myös kokeneillekin harjoittelijoille.

Tunti etenee yleensä rauhallisista kehon herättelyistä pikku hiljaa kohti seisoen tehtäviä asentoja ja siitä jäähdyttelyn kautta loppurentoutukseen. Tunnin teema on joka kerralla hieman erilainen, joten myös harjoitus on erilainen. Lämpöjoogan aikana ja jälkeen on hyvä juoda paljon vettä.

Katso meneillään olevat lämpötunnit ja ilmoittautumisohjeet tunneille ajankohtaista-osiosta.