Tuntikuvaukset

Astangajooga

 

Astangajooga on voimakas joogamuoto, jonka tavoitteena on kehittää keskittymiskykyä, läsnäoloa ja tätä kautta tasapainottaa kehoa ja mieltä. Astangan sanotaan puhdistavan kehoa ja se myös lisää voimaa ja notkeutta. Astangassa on vaikeitakin liikkeitä, mutta harjoittelussa lähdetään aluksi kevyesti liikkeelle ja edetään pikkuhiljaa kohti vaikeampia liikkeitä joten notkeuden tai voiman puute ei ole este astangan aloittamiselle. Harjoitus tehdään hengityksen ja liikkeen yhdistelmällä aina samassa järjestyksessä. Astangajoogaharrastus aloitetaan alkeistunneilla.
Ohjaajat: Elina Rantee, Maiju Mäkinen

Katso tarkemmin meneillään olevat astangatunnit ja ilmoittautumisohjeet ajankohtaista-osiosta.

 

Flow jooga

 

 

Flow jooga on liikkuvuutta, kestävyyttä, tasapainoa ja voimaa lisäävä joogatunti, jossa keskitytään hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen. Harjoitus notkistaa, voimistaa ja rauhoittaa sekä kehoa että mieltä. Flow joogatunti etenee usein virtaavasti ja tunneilla käytetään rauhallista musiikkia. Tunti aloitetaan yleensä rauhallisista kehon herättelyistä pikku hiljaa kohti seisoen tehtäviä asentoja ja siitä jäähdyttelyn kautta loppurentoutukseen. Tunnin teema on joka kerralla hieman erilainen, joten myös harjoitus on erilainen.

Lempeä flow tunti sopii erinomaisesti myös aloittelijoille. Voimakas flow tunti etenee hieman nopeammin ja on fyysisesti voimakkaampi harjoitus, joten joogan perusteiden hallinnasta on hyötyä tällä tunnilla. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse osata valmiina, joten tule rohkeasti kokeilemaan ja oppimaan lisää.
Ohjaaja: Melina Valliluoto

 

Ilmajooga

 

 

Ilmajoogassa käytetään apuvälineenä vyötärön korkeudella olevaa kangaslenkkiä eli hammockia. Katosta kiinnitetyn pitkän kangaslenkin avulla voidaan tukea kehon paino, ja tehdä siten useita vaativiakin liikkeitä turvallisesti ja rauhallisesti. Ilmajoogan avulla voit kiinteyttää ja vahvistaa lihaksia, sekä lisätä kehon liikkuvuutta. Varustaudu ilmajooga-tunnille ihonmyötäisillä pitkillä housuilla ja vähintäänkin t-paidalla. Huomioithan että poistat myös kaikki korusi tunnin ajaksi, jotteivat kankaat rikkoudu.
Ohjaajat: Petra Oksanen ja Melina Valliluoto

 

Yin jooga

 

Yin jooga on meditatiivinen, hidas, syvävenyttävä ja voimia palauttava joogalaji. Asennoissa eli asanoissa viivytään muutamasta minuutista aina kymmeneen minuuttiin asti. Tällä tavalla venytystä pyritään kohdistamaan syvälle sidekudoksiin. Tunnilla pääset päästämään irti arjen kiireistä ja stressistä, kuuntelemaan omaa kehoasi ja hiljentymään. Asennoissa käytetään apuna joogan apuvälineitä, jotka löytyvät salista. Yin jooga sopii kaikille, aiempaa kokemusta joogasta ei tarvita.
Ohjaajat: Nina VIljanen ja Melina Valliluoto

 

Lämpöjooga

 

Lämpöjoogaharjoitus tehdään miellyttävässä lämmössä (30-35 asteessa), jossa sali lämmitetään katossa olevien infrapunalämmittimien avulla. Salissa on myös ilmankostutin optimaalisen ympäristön saavuttamiseksi. Lämmin sali tuo helpotusta venytyksiin ja hikoilu puhdistaa kehoa tehokkaasti. Lämpöjoogatunnit sopivat aloittelijoille ja myös kokeneillekin harjoittelijoille.

Tunti etenee yleensä rauhallisista kehon herättelyistä pikku hiljaa kohti seisoen tehtäviä asentoja ja siitä jäähdyttelyn kautta loppurentoutukseen. Tunnin teema on joka kerralla hieman erilainen, joten myös harjoitus on erilainen. Lämpöjoogan aikana ja jälkeen on hyvä juoda paljon vettä.
Ohjaaja: Melina Valliluoto

Katso meneillään olevat lämpötunnit ja ilmoittautumisohjeet tunneille ajankohtaista-osiosta.

 
 

Ohjaajat

Elina Rantee

Olen Elina Rantee ja ohjaan astangajoogaa Hyvinvoinnin Walimolla.

Elina.jpeg

Olen koulutukseltani uskonnon ja psykologian aineenopettaja. Astangajoogaa olen ohjannut opiskellessani Joensuussa ja Turussa sekä asuessani Helsingissä. Olen myös itse järjestänyt joogakursseja. Astangajoogan harjoittelun aloitin vuonna 2009 ja siitä lähtien jooga on kuulunut elämääni aina jollakin tavalla, toisinaan hyvin intensiivisine harjoitteluvuosineen, toisinaan muun elämän vanavedessä.

Olen harjoitellut yksittäisillä kursseilla eri joogaopettajien kanssa Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella. Harjoitustani ovat viisaasti ohjanneet esimerkiksi Anne Nuotio, Petri Räisänen, Juha Javanainen sekä Pia Lehtinen. Lisäksi olen harjoitellut kaksi useamman kuukauden jaksoa Intian Mysoressa Sharath Joisin oppilaana sekä hänen kursseillaan. Intiassa opiskelin myös sanskritin kieltä ja chantingia eli mantrojen ääneen toistamista. Lisäksi olen itse perehtynyt joogafilosofiaan ja ayurvedaan.

Oman harjoitukseni kulmakivenä on aina ollut vahva ja itsenäinen kotiharjoitus ja harjoitus on minulle myös hyvin henkilökohtainen tila. Harjoittelen aamuisin ja yleensä yksin. Joskus harjoitukseni on pitkä, toisinaan lyhyt, joskus keho on notkea, seuraavana päivänä jäykkä. Juuri tätä jooga minulle on: hetken ottamista vastaan sellaisena kuin se tulee ja sellaisena kuin olen.

Asanaharjoituksessa pidän kaikista olennaisimpana hengitystä ja kehossa läsnä olemista, ilman mielikuvaa siitä miltä asanan pitäisi näyttää. Tunneillani pyrin luomaan keskittyneen, rennon ja hiljaisen tilan. Pidän myös keskustelevasta tavasta ja yhdessä pohtimisesta. Kannustan harjoittelijoita etsimään itse asanoiden linjauksia ja todella tuntemaan kehonsa asanoissa. Korostan ennen kaikkea joogaa kokemuksena, jota tietämys asanoiden linjauksista ja kehon voimapisteistä, bandhoista, tukee.

Astangaharjoitus on äärettömän monipuolinen, voimakas ja syvä harjoitus, joka viisaasti käytettynä palvelee monia erilaisia tarkoitusperiä. Lisäksi astanga on oman luonteensa vuoksi mentaalisesti melko haastava harjoitus, joka kuitenkin tarjoaa haasteiden lisäksi onnistumisen kokemuksia, uuden oppimisen iloa ja riemua. Aivan kuten elämäkin!

Ohjaajana keskityn asanoissa rentoutumiseen ja hengityksen rytmiin. Lähestyn harjoitusta tutkivan kokeilevasti ja joskus vähemmän voi todella olla enemmän ja paremmin. Tulen opetustyylistä, jossa asanoiden määrän sijaan tärkeämpää on se mitä jooga ylipäätään tuo: rentoutta, iloa, läsnäoloa ja rauhaa. Näihin pyrin myös ohjaajana ja näihin luotan harjoituksen johtavan.

Lämpimästi tervetuloa tunneilleni!


Melina Valliluoto

Olen Melina ja ohjaan Walimolla muun muassa, flow-, lämpö- ja ilmajoogaa. Hoidan Walimon joogapuolta ja esimerkiksi workshoppien järjestäminen ja organisointi kuuluu tehtäviini. Lisäksi ohjaan myös kehonhuoltoon keskittyvää FasciaMethod-tuntia.

Joogaopettajana olen rauhallinen sekä kannustava ja tavoitteenani on levittää joogan hyötyä ja iloa muille rennolla ja positiivisella otteella. Omaan elämääni jooga on tuonut paljon ja johdatellut muun muassa oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin äärelle. Parasta ohjaajana on auttaa muita löytämään yhteys omaan kehoon ja keinot mielen rauhoittamiseen joogaharjoituksen avulla.

tuomisto+%E2%80%93+kopio.jpg

Oman joogapolkuni aloitin joitakin vuosia sitten Tanskassa vaihto-oppilasvuotenani, jolloin joogatunti kolahti sen verran kovaa, että tiesin löytäneeni sen oman juttuni. Kotiin Raumalle palattuani jatkoin astangajoogan parissa ja siitä aloin myöhemmin laajentaa myös muihin joogamuotoihin, kuten flow-, yin- ja ilmajoogaan. Ajattelen monipuolisuuden olevan tärkeää niin joogassa kuin monessa muussakin lajissa.

Suoritin kansainvälisen RYT200-joogaopettajakoulutuksen Helsingissä Hima Happiness joogakoululla Joanna Koskisen johdolla. Koulutuksen muita opettajia olivat muun muassa Måns Broo, Janne Kontala ja Jutta Aalto. Tässä lajissa ei kuitenkaan luultavasti koskaan tule valmiiksi, joten minulle on tärkeää kehittää itseäni osallistumalla monipuolisesti muiden joogatunneille sekä syventää osaamistani entisestään. Toiveissani on myös jossain vaiheessa jatkaa joogaopettajan koulutusta eteenpäin.

Tervetuloa tunneilleni löytämään yhteys kehoon ja hengitykseen! ❤️


Maiju Mäkinen

Moikka! Olen Maiju Mäkinen ja opetan astangajoogaa Rauman astangajoogakoululla. Olen ohjannut astangatunteja myös Mari K:n joogastudiolla, Rauman taitoluistelijoiden yksin- ja muodostelmaluistelijoille sekä koululaisryhmille. 

maiju.jpg

Jooga on rytmittänyt elämääni jo useita vuosia. Aloitin astangajoogan Niina Valtasen opissa ja hän olikin opettajani usean vuoden ajan. Olen käynyt myös Manju Pattabhi Joisin opettajakoulutuksen sekä ollut oppilaana useiden arvostettujen opettajien ohjauksessa, mm. Pauli Nevalaisen, Manolis Dafermoksen, Atsuro Chiban, Petri Räisäsen, Frank Kappasin, Magnus Appelbergin ja Hanne Sydänmaan. 

Jooga on antanut elämääni todella paljon ja haluan jakaa sitä eteenpäin. Astangajooga on liikemeditaatiota hengityksen tahtiin sekä oman kehon kuuntelemista. Asana on se joka näkyy ulos, mutta se, mitä sisälläsi tapahtuu, on paljon merkittävämpää. 

Joogaopettajana painotan hengityksen, oman kehon kuuntelemisen ja linjausten merkitystä. Joskus myös vähemmän voi olla enemmän, kuten monessa muussakin asiassa.

Joogan lisäksi tärkeitä asioita elämässäni ovat koirani Goji, joka muutti luokseni yllättäen parisen vuotta sitten, luonto, liikkuminen, meditaatio, musiikki, meri, hiljaisuus ja rinkkaretket Aasiaan. 

When you own your breath, nobody can steal your peace. 
Lämpimästi tervetuloa tunneilleni! ❤️


Nina Viljanen

nina.jpg

Nina Viljanen on erittäin kokenut ohjaaja ja koulutukseltaan opettaja. Nina aloitti ryhmäliikunnan ohjaamisen jo 90-luvulla ja on kouluttanut itseään jatkuvasti. Walimolla Nina on ohjannut alusta asti yin joogaa, ilmajoogaa ja astangajoogaa.

Nina on harjoitellut astangajoogaa jo lähes vuosikymmenen ajan Rauman astangajoogakoululla ja käynyt useiden eri astangaopettajien kursseilla ja koulutuksissa. Nina on suorittanut RYT200 joogaopettajan koulutuksen Helsingissä Pranama joogakoululla. Ninan tunneilla voit luottaa turvalliseen ja tehokkaaseen opetukseen. Ammattitaitoisena ohjaajana Nina pystyy huomioimaan jokaisen yksilönä joogaharjoituksessa ja Ninan hymystä ja naurusta saat positiivista energiaa!